Tre individuella guld för Svenska Minneslandslaget i VM i Minne i Singapore. Trots strul i de två grenar där Marwin Wallonius och Emma Andersson var stora favoriter till guldet.
I båda fallen på grund av saker utanför svenskarnas kontroll. Trots detta briljerade svenskarna och lyckades kamma hem hela tre guld. Emma Andersson blev dubbelt historisk när hon tog hem Sveriges första juniormedalj i guld i abstrakta bilder och genom att uppnå nivån IMM, International Master of Memory. Marwin tangerade ett av sina världsrekord i snabba siffror med 520 korrekt memorerade siffror på 5 minuter och slog nytt svenskt rekord i långa siffror – 2860 siffror memorerade korrekt på 60 minuter. Dubbelt guld till Marwin.

Marwin Wallonius – två guld, Idriz Zogaj – stolt förbundskapten, Emma Andersson – ett guld

En tabbe satte krokben för sammanlagda guldhoppet
Marwin Wallonius kan lägga många binära tal på minnet. Gällande världsrekord i grenen med hela 5040 memorerade i rätt ordning blev hans under VM 2015. Nu kom han till VM för att bättra på det rekordet rejält. Marwin ville spränga nästa magiska gräns – 6000 siffror på samma tid. En miss från organisationen i hur dokumenten var producerade satte dock krokben för Marwin som stannade på drygt 3000. En halvering av förväntat resultat. Marwin är den ende som memorerar lite annorlunda än de övriga minnesatleterna och är extra beroende av att allt är korrekt. Så VM öppnade med en stor besvikelse och Sverige lämnade för första gången in en formell protest.

Inför sista grenen. Att memorera en hel kortlek så fort som möjligt. Marwin har det svenska rekordet på 33.03 sekunder. Men klockan stannade på strax över 42 idag för en trött minnesmästare.

Man blir aldrig en stor mästare om man inte kan skaka av sig dåliga erfarenheter och gå vidare. Trots det tråkiga i grenen innan vann Marwin den avslutande grenen under första dagens tävling när han mindes hela 2860 siffror i rätt ordning på en timme. Nytt svenskt rekord och guld. Dagen efter visade han dessutom att han inte bara kan minnas många siffror utan även snabbt. I grenen 5 minuter siffror lyckas han memorera 520 siffror memorerade i korrekt ordning. Delat guld med Alex Mullen från USA och tangerat världsrekord.

Jag är inte nöjd med min prestation. Detta var inte alls vad jag planerat. I min bästa gren, binära tal, blev det helt fel och det var svårt att hitta fokus efter det. Men det blev två guld till slut så man får glädjas åt det,” säger Marwin Wallonius.

Emma Anderson glad och nöjd efter att precis ha memorerat hela kortleken rätt på 1 minut och 19 sekunder!

Dubbelt historiskt
Nu har det hänt. En svensk junior har tagit medalj i VM och det blev inte sämre än guld för Emma Andersson i Abstrakta bilder. Men även för Emma smög sig besvikelsen på. Hon vann juniorguldet men hade hoppats på det totala guldet samt världsrekord. Emma stannade på 527 abstrakta bilder memorerade i rätt ordning på 15 minuter. Senast i SM gjorde hon 624 och har på träning klarat en bit över 700, så man sympatiserar med hennes besvikelse.

Det var mycket folk som rörde sig runt mig under abstrakta. Eftersom jag sitter bland juniorerna som blir klara lite tidigare så var det många funktionärer som sprang runt och hämtade deras papper. Det störde mig och eftersom jag memorerar så många behöver jag verkligen varje sekund jag kan få,” säger Emma Andersson.

Sverige tar en paus från VM

Svenska Minnesförbundet kommer att ta en paus från tävlande i VM under 2017. Anledningen är att förbundet ytterligare vill bygga upp sin organisation på hemmaplan. Trots att Sverige sedan 2012 tillhör den yttersta världseliten inom minnessporten och till och med vunnit VM 2014 har medlemstillströmningen hemma varit ringa. Orsaken till det tros vara all fokus på att just tävla i minne. Men minnesträning och Minnesförbundet är så mycket mer. Nu vill förbundet adressera detta, nå många fler och dela med sig av de kunskaper och den kompetens som byggts upp.

Svenska Minnesförbundet har två visioner. Att träning av hjärnan, genom minnesträning, ska bli en folksport. Något som är viktigt för en allt mer åldrande befolkning. Vidare att studieteknik ska vara en naturlig del i skolan. I ett samarbete med bland annat Svenska Akademien har det uppmärksammats att elever vill ha träning i tekniker som lär dem lära sig lättare och bättre. Något som Idriz Zogaj också märkt av vid flera skolbesök.

Vi jobbar ju med eleverna direkt och ger dem tekniker att lära bättre. Man förstår inte alltid att vi är experter, ja bäst i världen, på studieteknik och studieteknikträning. Något som skolor och framför allt eleverna själva vill ha och efterfrågar. Är det någon som kan läxhjälp så är det vi och regeringen lägger mycket pengar på detta,” säger Idriz Zogaj.

Idriz Zogaj som är grundare och ordförande till Svenska Minnesförbundet flyttar till Stockholm under våren där förbundet öppnat kontor. Allt för att kunna arbeta nära bland annat fler representanter inom politiken.

Det är tråkigt att åtta års arbete med utgångspunkt Göteborg givit så lite resultat inom det här området. Ska vi nå ut med vårt budskap och våra visioner måste vi mer frekvent och direkt kunna adressera institutioner och organisationer som finns i Stockholm. Nästa år kommer bli ett mycket spännande år,” säger en förväntansfull Idriz Zogaj.

Resultat individuellt och lag

Lagtävlingen

Sverige slutade på en hedervärd femte plats som lag.

Individuella resultat

Marwin Wallonius

2860 siffror memorerade på 60 minuter. Nytt svenskt rekord och GULD.

520 siffror memorerade på fem minuter, tangerat VÄRLDSREKORD och GULD .

Emma Andersson

527 Abstrakta bilder memorerade på 15 minuter

Utmärkelsen IMM, Internationella Master of Memory

Notera: Denna nivå har tidigare hetat GMM, Grand Master of Memory. Man gjorde dock om nivåerna och införde då titeln IMM för det som tidigare var GMM. Idag är GMM en titel man uppnår när man når mer än 6000 poäng i en internationell tävling. GMM har uppnåtts av Jonas von Essen, Yanjaa Altansuh och Marwin Wallonius. Emma Andersson var väldigt nära detta VM men nådde inte hela vägen fram.

………………………………………………………….

Svenska Minneslandslaget presenterades stolt av…

Svenska Minnesförbundet och landslaget 2016 presenterades stolt av Resultatreklam, Remente, Sveriges Talare, Plyhm Kommunikation och Zogaj of Sweden.

Såsom experter på kreativa och logistikintensiva reklamkampanjer som kräver precision, logik och bra minne så kändes det självklart att stötta detta fantastiska gäng”.
Magnus Erixon, VD Resultatreklam

”Remente är ett mentalt gym på nätet och för oss är det självklart att stötta Svenska Minneslandslaget. Atleterna i Svenska Minneslandslaget hör till de främsta i världen och visar tydligt hur vår hjärna med hjälp av träning kan göra saker vi tidigare inte trodde var möjligt.”

David Brudö, VD Remente www.remente.com

Liksom vilken annan sport som helst krävs disciplinerad träning, 100% fokus och ett stort engagemang för att kunna prestera på topp. Vi på Pelle P är glada över att få vara sponsor för Svenska Minneslandslaget och följa dem då de antar nya utmaningar.”

Cecilia Petterson, VD Pelle P www.pellepetterson.se

Vi är oerhört stolta att få stötta detta talangfulla förbund och dess landslag. Ett gott minne är något alla vill ha så ämnet är ständigt aktuellt och i fokus.”

Anders Niclazon, ägare Sveriges Talare www.sverigestalare.se

När jag fick höra av Idriz att man faktiskt kan tävla i minne tyckte jag det lät väldigt spännande och inte minst PR-mässigt intressant. I samband med SM i Minne 2009, den första tävlingen som arrangerades i Sverige, började vi jobba med tävlingens PR och mediekontakter. Så vi har bokstavligen varit med sedan svensk minnessport föddes, något vi är mycket glada och stolta över.”
Birgitta Plyhm, VD Plyhm Kommunikation www.plyhm.se

Jag började att tävla i minne 2004 och VM det året var min första tävling. 2007 bestämde jag mig för att göra något av sporten i Sverige och resten är historia då vi vann VM 2014. Att bidra och utveckla svenskt minne är min största passion. Och vad skulle jag annars sponsra, det är ju jag som skapat denna sport i Sverige så inget annat kan kännas mer rätt.”

Idriz Zogaj, VD Zogaj of Sweden www.zogaj.se

Offason levererar landslagets och förbundets kortlekar sedan 2010. Svenska Minnesförbundet och Svenska Minneslandslaget är unika i att ha helt egna kortlekar specifikt framtagna för sina behov. www.offason.se

……………………………………………………………………..

Hur går ett VM till?
VM i Minne avgörs i 10 grenar över tre dagar. Man tävlar i att minnas namn, kortlekar, historiska datum, siffror, ord, binära tal och abstrakta bilder. Enkelt förklarat kan man säga att grenarna varierar från fem minuter, sprint varianter, till rena maratongrenar som innefattar memorering i 30 och även 60 minuter. Man får ungefär den dubbla tiden att skriva ner svaren och allt ska vara rätt och på rätt plats. Avdrag ges för fel. De flesta grenar har ett upplägg där ett fel ger häften rätt för den raden/kolumnen och två fel ger noll poäng för den raden/kolumnen. För att få höga poäng skall alltså så mycket som möjligt vara exakt rätt.

De två sista grenarna skiljer sig och de är också de tuffaste. Den näst sista grenen är talade siffror och går till så att man hör siffror som läses upp med en sekunds mellanrum. Sedan ska man skriva ner så många av dem som möjligt och det får inte vara några fel. Vid första felet slutar man räkna. Världsrekordet är hela 427 (!) och det svenska rekordet 380.

I den sista grenen skall man minnas en kortlek så fort som möjligt. Sedan ska man sortera en annan kortlek i samma ordning och man har då maximalt fem minuter på sig att lyckas med det andra momentet. Är båda kortlekarna i samma ordning får man tiden klockan stannade på. Världsrekordhållaren i denna gren är Alex Mullen som lyckats med bedriften på smått otroliga 16.85 (!) sekunder. Det svenska rekordet är 33.03 sekunder och innehas av Marwin Wallonius.

Viktig information till media

Emma Andersson kommer hem till Göteborg, morgonen 19:e december.

Marwin Wallonius landar i Stockholm måndag morgon 19:e december.

Idriz Zogaj är kvar i Singapore till 27:e december.

…………………………………………………………

Det har bloggats från VM på Minnesförbundets hemsida. Där finns fler bilder som är fritt för media att använda. Fotograf är Idriz Zogaj förutom de bilder där han är med på. Dessa skall taggas med ”Minnesförbundet”.

http://www.minnesforbundet.se/blog https://www.facebook.com/minnesforbundet/

För mer information, högupplösta bilder eller bokning av intervjuer v.v. kontakta i första hand Birgitta Plyhm fram till 21:a december, därefter går det bra även med Idriz Zogaj på:

Idriz ”Minnet” Zogaj Birgitta Plyhm
Ordförande Svenska Minnesförbundet Plyhm Kommunikation
Mobil +46 73 – 432 00 10 Mobil +46 70 – 777 12 90

Lokalt nummer Singapore: +65 8149 3014
idriz@zogaj.se birgitta@plyhm.se

För fler högupplösta foton klicka här.

Sveriges bästa minnen”

Slutligen vill vi passa på och tipsa om den mycket inspirerande kortdokumentären av Linus Lindahl som följde Svenska Minneslandslaget mot sitt guld i VM 2014. Filmen är porträtt av främst Jonas von Essen, Yanjaa Alatantuya och Idriz Zogaj.

Länk till dokumentären – klicka här.

Länk till dokumentären med engelsk text – klicka här.

Sist men inte minst – Marwin som ni aldrig sätt han tidigare…

Marwin på väg till festen – laddad och klar!

Från oss Alla

Till Er Alla

En riktigt God Jul och Gott Nytt År!

Vi ses 2017