Tre guld, ett silver och bronsplats totalt för Svenska Minneslandslaget i VM 2016!

Det blev det längsta VM i minne någonsin. Först två veckor efter prisutdelningen står det nu klart med top 3 placeringarna. Orsaken till detta är att man lyckades slarva bort några deltagares svarsblad i grenen där man ska minnas så många ord som möjligt på 15 minuter. Tråkigt nog fanns Marwin Wallonius papper bland dessa. Därför presenterades Marwin som 9:a i VM men saknade då poäng som faktiskt placerade honom mycket högre.

Felet uppdagades en vecka efRE: ter VM och efter mycket hårda förhandlingar lyckades förbundskapten Idriz Zogaj få till en kompromiss. En kompromiss som Sverige inte är nöjda med, men som man måste gå med på – om än med protest.

Marwin Wallonius får dela tredjeplatsen och tar således brons totalt. Samt så blir det en silverpeng för grenen ord. Så totalt 2 guld, 1 silver och brons för Marwin i detta skandalomsusade VM. Ett utav gulden var också ett tangerat världsrekord!

För Emma Andersson blev det ett guld och världsrekord i grenen abstrakta bilder. En inte allt för dålig comeback. Emma blir också historisk när hon som första junior lyckas kvalificera sig till titeln IMM, International Master of Memory (tidigare Grand Master of Memory). Då ska man klara av att minnas minst 1000 siffror på en timme, 10 kortlekar på en timme och en hel kortlek på under 2 minuter. Hon blir också fjärde svensk att klara detta under ett och samma VM vilket är fantastiskt!

Resultat från VM 2016

Guld, Marwin memorerade 2860 siffror på 60 minuter.

Guld, Marwin memorerade 520 siffror på 5 minuter. Tangerat världsrekord och delad 1:a plats med Alex Mullen, USA.

Juniorguld, Emma memorerade 527 abstrakta bilder på 15 minuter.

Silver, Marwin memorerade 250 ord på 15 minuter.

Brons – Marwin Wallonius kom totalt trea!

5:e plats för Sverige som landslag.

Bilder från sista dagen och prisceremonin

Emma Anderson glad och nöjd efter att precis ha memorerat hela kortleken rätt på 1 minut och 19 sekunder!

In preparation for the last disciplin – a deck of cards in to memory as fast as possible! Marwin has the Swedish record of 33.03 seconds.

One deck of cards… 52 images… easy peazzy…

Emma – 1 min and 19 seconds on speed cards. With a personal best of around 45 seconds this feels slow, but is AMAZING!

Waiting for the price ceremony…

Congratulations on your third position… Word!

Emma got junior GOLD in Abstract Images. Historic since it is the first Swedish junior medal and it is of highest value! Go Emma Go!

Junior gold, silver and brons in Abstract Images.

Where is your medal Marwin? Medals – we did not get medals, they forgot them… So we all got this lovely paintings instead.

Marwins trade mark – Stone face. Not always well timed but always very effective…

Hide an seek on stage…

Alex, now the two time world champion tries Marwins trademark stone face… Lets just say Alex is a better memory athlete than he is a stone face maker…

Stone face – Marwin, the one and only and original- THIS is how you do it!

Why don’t we all just smile instead 🙂

Och till sist en liten bonus. Vi vet ju att mat är viktigt för att hjärnan ska fungera bra och optimalt! Något som Marwin vet om och sköter utmärkt genom att exempelvis aldrig lämna kvar någon mat på restaurangen utan alltid ta med sig det i en doggy bag (och gärna köpa med sig en eller två rätter till…)

Dogg bag! Marwin loves doggy bags… I mean you never know when you get hungry again right?

Vi vill slutligen tacka våra sponsorer som gjorde denna resa möjlig!

Resultatreklam i Malmköping

Pelle P som klädde upp oss fint

Plyhm Kommunikation som förde ut vårt budskap

Sveriges Talare som fört vår talan

och Zogaj of Sweden som varit spindeln i nätet sedan 2004!

Tusen tack!!!