Pressrelease                                                                                                                                   2017-12-03

Två svenska rekord och ett tangerat räckte inte till några medaljer för Sverige i VM i Minne, men inte mindre än sex stycken fjärdeplaceringar. Marwin Wallonius memorerade 2740 siffror på 60 minuter och att det enbart ska räcka till fjärde plats i VM visar på det tuffa motståndet. Emma Andersson slog svenskt rekord i bilder (312 st på fem minuter) och tangerade det svenska rekordet i historiska datum (110 st på fem minuter), vilket räckte till – just det – två fjärdeplaceringar. ”Vi har gjort ett bra VM och framför allt Emma har tagit klivet in i världseliten. Sedan kan man inget annat än småle åt alla fjärdeplaceringar, hade ju ändå varit fint med någon medalj,” kommenterar förbundskapten Idriz Zogaj.

Världsrekord i fjärdeplaceringar

Fyra, fyra, fyra, fyra, fyra och just det – fyra. Det blev en väldig massa fjärdeplaceringar och Marwin Wallonius stod för tre av dem. Marwin kom till VM, med sina mått mätt, relativt otränad vilket placerade honom femma i VM. Läkarstudierna har tagit lite för mycket tid inför VM och på läkarlinjen ger man inte specialhjälp för den som elitsatsar på hjärnträning. Lite ironiskt kan man tycka då hjärnan utgör en väsentlig del av kroppen. Många andra idrottande läkarstudenter får just den hjälp Marwin hade behövt, medan han i stället har måst kämpa med heltidsstudier parallellt med elitsatsningen.

Det blir också tydligt att Marwin saknar tävlingsrutin. Trots att svensken gör sitt sjätte VM och är trefaldig svensk mästare, så hinner han inte åka och tävla i så många fler tävlingar. Hans konkurrenter tar studieuppehåll för att elitsatsa. Då förstår man att en femteplats för Marwin under dessa förutsättningar är enormt bra jobbat.

Starkt VM för Emma
En tionde plats i det tuffaste VM i minneshistorien är en mycket bra prestation av Emma Andersson. Hon kom till VM för att tävla förstås, men också ha roligt, träffa vänner och lära sig av andra. Hon tar nu också med sig två svenska rekord i minne hem. Emma memorerade 312 st bilder på fem minuter och hela 110 historiska datum (delat rekord med Marwin Wallonius). Båda resultaten räckte till två fjärdeplaceringar (så klart) i hennes första senior VM. Tjejen från Öjersjö har många år framför sig och vi ser mycket fram emot att följa denna fantastiska minnesatlet.
Svensk anknytning till två världsrekord
Yanjaa Wintersoul som fram till 2016 tävlade för Sverige har nu gått över till Mongoliet där hon har sina rötter. Det är en dröm hon haft länge – att tävla under mongolisk flagg. Trevligt för dem och tråkigt för Sverige då hon slog två världsrekord. Yanjaa memorerade hela 212 namn på 15 minuter och tog därmed tillbaka det världsrekordet och 354 bilder på fem minuter. Yanjaa tog även guld för det fantastiska mongoliska landslaget bestående av tre tjejer, Yanjaa och tvillingarna Munkhshur Narmandakh och Enkhshur Narmandakh. Stort grattis till Yanjaa från Stockholm önskar det svenska landslaget!
Minnet summerar minnes VM

”Emma Andersson visade åter framfötterna och även om hon var här för att inte bara tävla utan också ha roligt kan man inte mer än fascineras och inspireras av hennes prestation. Två svenska rekord och två fjärdeplatser i hennes första senior VM. Emma har många år framför sig att vässa hjärncellerna ytterligare.

Mer tävlingsrutin är nyckeln för Marwin. Även om han har många års tävlande bakom sig och är på så hög nivå, har han relativt lite tävlingsvana. Då hans konkurrenter tar ledigt från jobb och studier för att resa jorden runt och tävla, kämpar Marwin på med sina läkarstudier. Men, nu börjar de nå sitt slut och snart har Marwin tiden att bygga upp tävlingsrutinen. Planen är redan satt för vilka tävlingar som skall besökas där Marwin kan vara Marwin och briljera!

VM i Minne 2017 blev ett historiskt VM på många sätt. Det blev tjejernas VM då det mongoliska laget bestående av tre tjejer vann lagguldet. Laget bestod bland annat av den tidigare svenska landslagsstjärnan Yanjaa Wintersoul med rötter i Mongoliet. De andra två i laget som är tvillingar spås vinna VM, om inte Yanjaa hinner före. Året vi får en kvinnlig världsmästare i minne är nära och det är bra för sporten.

Min högsta önskan är att VM arrangeras i Europa nästa år så att fler svenskar har möjlighet att vara med. Men fjärde plats i år är ju ändå en bra placering och det var Sveriges siffra för i år,” kommenterar Idriz ”Minnet” Zogaj, Förbundskapten – Svenska Minneslandslaget.

Idriz Zogaj
Foto: Valton Qoqaj

De svenska resultaten från VM

Svenska rekord

Emma Andersson
312 bilder i rätt ordning på 5 minuter, 4:e plats
110 historiska datum på 5 minuter (tangerat svenskt rekord), 4:e plats

Marwin Wallonius
2740 siffror på 60 minuter, 4:e plats

Emma Andersson slog även personligt rekord med 2120 siffror memorerade på 60 minuter. Hon blir där med tredje svensk att klara den magiska gränsen 2000.

Placeringar totalt
6:a – Marwin Wallonius
11:a – Emma Andersson

På 4:e plats Sverige som land efter Mongoliet (med Yanjaa Wintersoul i laget), USA och Tyskland.

Läs mer om VM och se fler bilder i bloggen

Lär dig bli minnesmästare med förbundskaptenens kurs!
I samband med VM delar Idriz Zogaj gratis med sig av sin kurs ”How to become a memory master”. Länken gäller till och med 4:e december. Idriz hoppas att någon journalist kanske på riktigt vill lära sig det här med minnesträning och tävling så de själva kan förstå djupet av hur träning och tävling går till. Det är en del av den folkbildning Idriz brinner för. Jämför alla fotbollsjournalister som själva spelat och således förstår djupet av Lotta Sjölins prestationer. Du som precis läst denna pressrelease – vet du hur svårt (eller egentligen lätt) det faktiskt är att minnas en hel kortlek utantill? Kursen ger dig svaret.
Rabattkoden som ger dig 100% rabatt är ”VMGULD2017”
Gå till kursen här på Udemy

Svenska Minneslandslaget 2017 består av

Emma Andersson, 18 år, Öjersjö
Silver i årets upplaga av SM. Har haft en bra träningssäsong och fokuserar på att se vad det resulterat i nu när hon debuterar i seniorklassen.

Marwin Wallonius, 22 år, Stockholm
Rankad 3:a i världen och VM 2:a  2015 och 2016. Marwin är en av guldfavoriterna men har i år tonat ner sina förväntningar. Läkarstudierna kommer i första hand för Marwin som när han presterar som främst är det bästa Sverige har haft genom tiderna.

Idriz Zogaj, 42 år, Göteborg
Tävlar inte i årets VM utan fokuserar fullt ut på förbundskaptensrollen för att coacha och stötta laget. Har VM rutin sedan 2004 och har varit bas för svenskt minne så länge någon kan minnas. Detta blir Idriz 11:e representation i blågult!

Svenska Minneslandslaget 2017 presenterades av…

Svenska Minnesförbundet och landslaget 2017 presenteras stolt av Remente, Sveriges Talare, Pelle P,  Plyhm Kommunikation och Zogaj of Sweden.

”Remente är ett mentalt gym på nätet och för oss är det självklart att stötta Svenska Minneslandslaget. Atleterna i Svenska Minneslandslaget hör till de främsta i världen och visar tydligt hur vår hjärna med hjälp av träning kan göra saker vi tidigare inte trodde var möjligt.” David Brudö, VD Remente  www.remente.com

”Liksom vilken annan sport som helst krävs disciplinerad träning, 100% fokus och ett stort engagemang för att kunna prestera på topp. Vi på Pelle P är glada över att få vara sponsor för Svenska Minneslandslaget och följa dem då de antar nya utmaningar.” Cecilia Petterson, VD Pelle P   www.pellepetterson.se

”Vi är oerhört stolta att få stötta detta talangfulla förbund och dess landslag. Ett gott minne är något alla vill ha så ämnet är ständigt aktuellt och i fokus.” Anders Niclazon, ägare Sveriges Talare  www.sverigestalare.se

När jag fick höra av Idriz att man faktiskt kan tävla i minne tyckte jag det lät väldigt spännande och inte minst PR-mässigt intressant. I samband med SM i Minne 2009, den första tävlingen som arrangerades i Sverige, började vi jobba med tävlingens PR och mediekontakter. Så vi har bokstavligen varit med sedan svensk minnessport föddes, något vi är mycket glada och stolta över.” Birgitta Plyhm, VD Plyhm Kommunikation   www.plyhm.se

”Jag började att tävla i minne 2004 och VM det året var min första tävling. 2007 bestämde jag mig för att göra något av sporten i Sverige och resten är historia då vi vann VM 2014. Att bidra och utveckla svenskt minne är min största passion. Och vad skulle jag annars sponsra, det är ju jag som skapat denna sport i Sverige så inget annat kan kännas mer rätt.” Idriz Zogaj, VD Zogaj of Sweden  www.zogaj.se

Offason levererar landslagets och förbundets kortlekar sedan 2010. Svenska Minnesförbundet och Svenska Minneslandslaget är unika i att ha helt egna kortlekar specifikt framtagna för sina behov.   www.offason.se

Hur går ett VM till?
VM i Minne avgörs i 10 grenar över tre dagar. Man tävlar i att minnas namn, kortlekar, historiska datum, siffror, ord, binära tal och abstrakta bilder. Enkelt förklarat kan man säga att grenarna varierar från fem minuter, sprint varianter, till rena maratongrenar som innefattar memorering i 30 och även 60 minuter. Man får ungefär den dubbla tiden att skriva ner svaren och allt ska vara korrekt och på rätt plats. Avdrag ges för fel. De flesta grenar har ett upplägg där ett fel ger häften rätt för den raden/kolumnen och två fel ger noll poäng för den raden/kolumnen. För att få höga poäng skall alltså så mycket som möjligt vara exakt rätt.

De två sista grenarna skiljer sig och de är också de tuffaste. Den näst sista grenen är talade siffror och går till så att man hör siffror som läses upp med en sekunds mellanrum. Sedan ska man skriva ner så många av dem som möjligt och det får inte vara några fel. Vid första felet slutar man räkna. Världsrekordet är hela 427 (!) och det svenska rekordet 380 (Jonas von Essen).

I den sista grenen skall man minnas en kortlek så fort som möjligt. Sedan ska man sortera en annan kortlek i samma ordning och man har då maximalt fem minuter på sig att lyckas med det andra momentet. Är båda kortlekarna i samma ordning får man tiden klockan stannade på. Världsrekordhållaren i denna gren är Alex Mullen som lyckats med bedriften på smått otroliga 16.85 (!) sekunder. Det svenska rekordet är 33.03 sekunder och innehas av Marwin Wallonius.