Main menu:

Tävla i minne

Att tävla i minne börjar bli populärt i Sverige och sedan vår ordförande Idriz Zogaj tog hit sporten 2009 har det hänt en hel del. I år är det sjätte året i rad som SM i Minne ska arrangeras och för Göteborgs öppna minnesmästerskap blir det andra gången! Mer information om årets tävlingar kommer dyka upp inom kort. För dig som är nyfiken på att börja tävla i minne följer även ett antal länkar längst ned på sidan.

Vinnare av SM i minne:
2013 – Jonas von Essen
2012 – Jonas von Essen
2011 – Mattias Ribbing
2010 – Mattias Ribbing
2009 – Mattias Ribbing

Vinnare av Göteborgs minnesmästerskap:
2013 – Jonas von Essen

Hur tävlar man i minne egentligen?

Precis som en tiokamp i friidrott så avgörs minnestävlingar i 10 olika grenar. Det är alltid samma grenar, och man ska komma ihåg saker som kort, siffror, datum, ord, namn och abstrakta bilder. Det som kan variera mellan tävlingarna är tiden för memorering, det vill säga den tid man har på sig att lägga saker och ting på minnet. Tävlingar följer en av tre standarder: nationell, internationell eller VM. Som en tumregel kan ses att en tävling i nationell standard som längst har 15 min memorering i en gren (SM och GMO följer denna standarden). I internationell standard finns det grenar som tar 30 min och i VM får man i vissa grenar en hel timme på sig att lägga informationen på minnet – en extrem mental prestation.

För fler vanliga frågor så hänvisar vi till “Vanliga frågor” i menyn till höger. Tveka inte att skriva till oss om det är något ni undrar över men som inte står med. Vi svarar gladeligen på era frågor.

Länkar

På nedanstående länkar finner du mer information om hur man tävlar, var man kan tävla och vilka regler som gäller mm. För tillfället är det lite skralt, men vi planerar att fylla på med fler så småningom.

Världsminnesförbundets officiella sida: www.worldmemorychampionships.com

Officiella världsrankingen: http://www.world-memory-statistics.com/worldrankings.php

Ett alternativ till den officiella sidan för statistik, är tyska memocamp. Den erbjuder en mer estetisk presentation av informationen, och är vanligtvis lika, eller till och med mer, up-to-date än sin officiella motpart.

Memocamp: http://www.memocamp.de/english/world-memory-statistics/world-ranking/complete